Zasady zdrowego odżywiania

Od długiego czasu już wiadomo, że dbanie o zdrowe i właściwe odżywianie jest ważna dla utrzymania dobrego stanu zdrowia oraz prawidłowego wzrastania. Pozwala to na uniknąć wielu chorób, które rozwijają się czasami przez wiele lat jako skutek spożywania nadmiernej lub zbyt małej ilości określonych składników pokarmowych. Do najczęściej występujących chorób tego typu należą: otyłość, nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia, kamica żółciowa, cukrzyca typu 2, niedokrwistość z niedoboru żelaza osteoporoza oraz niektóre choroby nowotworowe.

Niewłaściwy sposób odżywiania może prowadzić także do bardziej prozaicznych problemów, takich jak: ograniczenie możliwości przyswajania wiedzy, przewlekłe zmęczenie oraz osłabienie koncentracji uwagi.

ZOBACZ jak oczyścić organizm z toksyn

Zdrowe żywienie jest najczęściej podstawowym sposobem leczenia wielu chorób, zalecanym także wtedy, kiedy konieczne jest już stosowanie leków. Dzisiaj w Polsce dużym problemem są choroby przewlekłe rozwijające się z powodu przejadania się, czego konsekwencją jest otyłość oraz nadwaga, a także towarzyszące im zaburzenia metaboliczne. Niebezpieczne dla naszego zdrowia jest również niedożywienie, które polega na niepełnowartościowym żywieniu, co prowadzi do niedoborów pokarmowych, ale także na niedoborze spożywanych kalorii, co jest niebezpieczne dla zdrowia. W czasach gdy króluje pośpiech nie zapominajmy, że sposób, w jaki się odżywiamy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie.

Spożywaj 4-5 posiłków dziennie

5 posiłków dziennieZalecane są przynajmniej trzy posiłki każdego dnia, ale najlepiej jeść od czterech do pięciu, które będą oparte o pełnowartościowe i mało przetworzone produkty. Istotne są regularne pory posiłków. Organizm działa najlepiej, kiedy regularnie dostarczamy średnio energetyczne posiłki. Spożywanie dziennie 4-5 posiłków przyspiesza metabolizm o kilka procent.

Pij płyny przed posiłkiem albo 2 godziny po posiłku

szklanka wodyPicie płynów podczas jedzenia powoduje zaburzenie procesów trawiennych i rozcieńczanie soków żołądkowych. Ten nawyk doprowadza do powstawania wzdęć,  gazów i zaparć. Aby przyzwyczaić się do braku napojów podczas jedzenia musimy przepłukiwać usta. Unikanie picia w czasie posiłku ma jedną ważną zaletę dla osób z nadwagą. Podczas tzw. „suchego” posiłku zjemy mniej, a dzięki temu dostarczymy organizmowi mniej kalorii.

Dokładnie gryź i przeżuwaj spożywany pokarm

Pierwsze trawienie odbywa się już w jamie ustnej. Dokładne przeżuwanie,  gryzienie i wymieszanie ze śliną jedzenia pozwala następnie sokom żołądkowym na lepsze i szybsze trawienie, dzięki czemu pokarm zostaje szybciej strawiony.

Unikaj nadmiernej ilości cholesterolu

Tłuszcze zwierzęce mocno podnoszą cholesterol oraz zwiększają krzepliwość krwi. Produkty bogate w cholesterol także podnoszą jego poziom. Natomiast oleje roślinne nie wykazują takiego działania. Zastępując tłuszcze zwierzęce olejami roślinnymi, należy pamiętać, że spożycie tłuszczu powinno być niższe, niż wynika to ze zwyczajów żywieniowych. Duża zawartość tłuszczu złego dla zdrowia znajduje się także w tłustych wędlinach, tłustym mięsie, ciastach, lodach, chipsach czy kremach.

ZOBACZ cała prawda o diecie cud

aktywność fizycznaPoza odpowiednim żywieniem dla naszego zdrowia bardzo ważna jest codzienna aktywność fizyczna, co najmniej 30–45 minut dziennie. Korzyści zdrowotne zapewnia regularne wykonywanie umiarkowanej aktywności aerobowej, takiej jak np. spacer, rekreacyjna jazda na rowerze, pływanie rekreacyjne, aqua-aerobik, nordic walking, wchodzenie po schodach. Łącznie z dobrze zbilansowanym żywieniem, aktywność ruchowa bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie i pozwala zapobiec wielu chorobom cywilizacyjnym, między innymi rozwojowi bardzo niebezpiecznej dla naszego zdrowia zarówno nadwagi, jak i również otyłości.

Ewelina Shulz

Latest posts by Ewelina Shulz (see all)

Ewelina Shulz Autor

Ukończyłam dziennikarstwo. Na co dzień zajmuję się dwójką moich dzieci, dlatego też mam sporo czasu na prowadzenie bloga. Mam nadzieję, że Ci się tu podoba!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *